Bedrijfsbezoek Dutch Flower Group

Het college van de gemeente Aalsmeer en NOA bezoeken regelmatig gezamenlijk een bedrijf om contact te houden met de lokale bedrijven en te weten wat er speelt en leeft. Op 22 december brachten het bestuur en de projectorganisatie van NOA samen met de Wethouder Economische Zaken Sven Spaargaren, Accountmanager bedrijven Dick Helsloot en communicatieadviseur Laura Tas van de gemeente een bedrijfsbezoek aan Dutch Flower Group (DFG) in Aalsmeer. Voor de wethouder was dit de eerste kennismaking met DFG, één van de grootste werkgevers in Aalsmeer.

Tijdens het bezoek gaf Marcel Zandvliet, CMO/CSO bij DFG een uitgebreide toelichting over Dutch Flower Group, een unieke familie van meer dan 30 gespecialiseerde handelsbedrijven die samen de hele internationale sierteeltketen bedienen. Sinds de oprichting in 1999, heeft DFG zich ontwikkeld tot een overkoepelende en verbindende kracht. De delegatie was erg onder de indruk van het bedrijf dat dit jaar zijn 25-jarige bestaan viert. Met name ook van de bijdrage van Dutch Flower Group aan de samenleving en de stappen die DFG zet voor een duurzamere wereld.

Prominente rol

Op dit moment telt DFG 3639 FTE en ongeveer 1500 inleenkrachten. Met een omzet van 2,3 miljard euro verwerkt het bedrijf wekelijks 75 miljoen stelen, 15 miljoen planten en 10 miljoen boeketten. Hiermee speelt DFG een prominente rol in de wereldwijde bloemen- en plantenhandel met inkoop uit meer dan 30 landen en export naar 100 landen. De focus van DFG ligt op het verwerken en leveren van verse snijbloemen, gemengde boeketten, planten en bladgroen. Hun klanten zijn voornamelijk retail bedrijven, importerende groothandels en online/e-tailers. Tijdens het bezoek gaf Marcel Zandvliet aan dat hij het belangrijk vindt om samen te werken met gemeente, ondernemers en andere bedrijven. Dit is dé manier om gezamenlijk meer te bereiken.

Duurzaamheid

Hoewel omzet belangrijk is, ligt de focus voor de toekomst meer op duurzaamheid. Dit komt tot uiting in hun IMPACT25-programma, dat sinds vele jaren volledig is geïntegreerd in hun bedrijfsstrategie. De purpose van DFG is: “Together we create a happier and greener world”. Dit weerspiegelt hun werkwijze gericht op samenwerking, creativiteit, klanttevredenheid en duurzaamheid. DFG benadrukt hierbij het belang van zes thema’s: klantgerichtheid, samenwerking met kwekers, passievol personeel, slimme toeleveringsketens, duurzaamheid en digitalisering.

Foundation
De Dutch Flower Foundation, ondersteund door alle bedrijven binnen de DFG-familie, draagt financieel bij aan diverse goede doelen. Werknemers, klanten en leveranciers kunnen projecten voordragen, en een aantal DFG-medewerkers werken vrijwillig als bestuursleden voor deze stichting.